Kamis, 09 Agustus 2012

Materi Wulangan Basa Jawa Kelas IX (1)

Nyemak Cerkak

A.    Nyemak

Kompetensi dasar
1.1.Menanggapi cerkak kegiatan di sekolah

Indikator
1.1.1.      Menyebutkan isi cerkak.
1.1.2.      Menyebutkan tema cerkak.
1.1.3.      Menyebutkan  watak tokoh dalam cerkak.
1.1.4.      Menyebutkan alur cerkak.
1.1.5.      Menyebutkan latar cerkak.



Apa para siswa wis tau maca cerkak? Cerkak cekakan saka crita cekak. Nanging cerkak dudu crita sing dicekak. Cerkak bisa komplit lan mbulet. Ing basa Indonesia istilahe diarani cerpen. Cerkak salah sijine karya sastra Jawa kang prasaja. Wujude gancaran (prosa). Dene cerkak sing becik iku duwe titikan mangkene : 1) Ngemot teges utawa makna utawa manfaat. 2) Kenthel utawa mentes utawa padhet. 3)  proses nulis becike figurative. 4) tataran sabanjure eskalatif. Ing cerkak ana perangan kang disebut unsur intrinsik lan unsur ekstrinsik. Unsur intringsik iku kayata tema, tokoh, latar, lan alur. Nah ana ing wulangan iki samengko bakal nggladhi para siswa supaya bisa nemokake  tema, tokoh, latar  lan alur kang ana ing cerkak.
 
Pituduh
1.      Salah siji siswa maca cerkak kanthi swara kang seru.
2.      Siswa liyane nyemak, banjur nyoba nggoleki tema, ,tokoh, latar lan alur  kang ana ing cerkak.
3.      Siswa nyathet asile nggoleki unsur intrinsic saka cerkak “Peteng”.

Cerkak “Peteng” iki wacanen kanthi swara kang seru

Peteng
Indra lagi asyik ngelapi sepedah montore. Kabeh diresiki ora ana kang kliwatan. Sela-selaning ruji uga ora keri. Tangan kiwane nyemproti nganggo cairan pengkilap logam. Tangan tengene banjur ibut nggosoki nganggo suwekan kaos tilas sragam bal-balane, bola-bali digosok. Indra mesam-mesem. Dheweke ngilo ing slebor montore kang kincling meling-meling. Wayangane pancen katon cetha nanging wujude ya pating plethot urut karo wujude slebor montor. Sirahe Indra dadi dawa. Lucu.
“Wis jam setengah pitu Ndra, ndang mangkat mengko telat!” Simboke Indra ngelingake karo madhahi tela pohung ana ing bagor. Sedyane arep digawa menyang pasar.
“Hemm… iki ya wis arep mangkat, njaluk sangune Mbok!” Indra wangsulan karo ngadeg nguncalake gombal suwekan ana pojokan.
“Kae anane mung limang ewu, aku  lagi arep adol tela iki ana pasar, muga-muga wae wae mengko laangsung didhuwiti.” Wangsulane Mboke Indra karo ubat-ubet  naleni bagor isi tela pohung.
“Ming mang ewu, entek nggo tuku bensin Mbok…..” Indra mecucu.
Ora let suwe Indra wis nyangklong tas ireng lecek. Ing pinggir ana gambar tengkorake. Motor banjur distater, ora suwe Indra banjur nggeblas. Ibune gedhek-gedhek karo unjal ambegan.



Thet…thet….thet …. Swara bel sekolah tandha mlebu wis muni. Swarane seru ngeget-ngegeti. Ngalahake swarane bocah kang padha pating brengok ing latar sekolah.  Bareng krungu swara bel banjur pada baris urut ing ngarep kelase dhewe-dhewe. Jenenge bocah,  wis baris  ya isih kober gojegan, geret-geretan. Siswa lanang-lanang ana saperangan kang pancen rada nyebahi. Bocah-bocah mau lagi gelem anteng nalika weruh bapak ibu guru wis metu saka ruang guru tumuju ing kelas.
”Sugeng engjing para siswa” BuWeni guru telas telu paring salam.
Sugeng enjing Bu…! Para Siswa wangsulan.
”Sapa sing ora mlebu dina iki?” Bu Weni mbacutke pitakon.
”Indra …. Bu, pun gangsal dinten!” Jatmika ketua kelas atur wangsulan.
”Apa ana sing ngerti neng ngendi Indra kok wis limang dina ora mlebu.” Pitakone Bu Weni meneh.
”Esti niku sing ngertos Bu!” Bagiyo celathu.
”Boten ding Bu, kula boten ngertos.” Esti  bocah wadon lemu ginuk-ginuk gage nrambul matur gurune. Kanca-kancane ger-geran.
”Wis-wis aja mbeda kanca ta ora becik. Ya wis mengko dak rembugan karo guru BP.” Bu Weni ngendika. Wulangan banjur diwiwiti. Bocah-bocah banjur padha meneng ngatekake piwulange Bu Weni, guru ayu tur pinter idholane bocah-bocah.

Dina candake, langit mendhung. Dalan dalan isih teles. Ing papan-papan legokan banyu katon isih ngembong. Udan bengi mau sajake rada deres. Banyu-banyu udan kang ana ing godhong isih padha netes. Kaya luh kang netes saka mripate mboke Indra kang bola-bali diusapi ngaggo kacu kumal.
”Estu Bu kula boten mangertos, menawi anak kula ngaten menika, lha wong menawi enjing nggih  pamitipun nggih sekolah, nggih sragam Bu, malah inggih nyuwun sangu barang Bu.! Mbok Indra crita ndrindhil.
”Inggih Bu kula mangertos, nanging yektosipun makaten Indra sampun gangsal dinten boten mlebet tanpa katrangan. Kamangka, kalih minggu malih sampun UNAS, la miturut data Indra dereng nate lulus saben wonten latihan ujian. Menika rak mrihatosaken, mila Ibu kula aturi rawuh mriki supados mangertosi dhodhok selehipun kadadosan menika.” Bu weni njlentrehake kahanan. Swasana ing njaba saya peteng merga mendhunge saya kandel malah banjur grimis. Banyu udan kang netes saka gegodhongan saya akeh kaya luhe Mboke Indra kang ora bisa kabendung mrebes mili dleweran neng pipine.
Wengi saya peteng. Kahanan sepi nyenyet. Walang-walang kang biasane muni pada meneng. Kaya –kaya melu rumangsa wegah arep pada gojegan. Wong ing Desa kemiri ya desane Indra padha milih kemul sarung sinambi nonton televise. Gardu sing biasane ger-geran  uga sepi nyenyet, kaya kuburan.
Hawa adhem njekut. Nanging, ora mangkono swasana ing omahe Indra. Hawane krasa panas.
”Lha kowe ki kok ngapusi barang ta Ndra karepmu ki kepriye? Pamitmu jare sekolah ning nyatane kowe ora tekan sekolahan. Simbok isin to le dipanggil neng sekolahan. Simbok isin  Hara saiki dak takon ora sekolah ki kowe lunga nyang ngendi?” Mbok Indra ngedrel takon.
”Dolan” Indra wangsulan cekak aos karo ethok-ethok bikut ndandani montore. Slebor ngarep benthet entuk pojokan gardu wingi awan.
”Dolan…dolan neng ngendi?” Mboke Indra takon maneh.
”Dolan  ya dolan.” Indra wangsulan karo mecucu.
”Ndra ngendikane Bu Guru ujian kari rong minggu yen kowe nganti ora sinau tenanan ya ora bisa lulus.” Mboke Indra ngelingake
”Walah Mbok, sinau ya ra lulus,ora sinau ya ro lulus, padha wae. Aku metu wae Mbok saka sekolah!” Indra ngadeg ngukuti kunci-kunci. Kabeh diuncalake ing kotak. Swarane pating krompyang.
”Metu….metu piye ta Ndra mung kurang rong mingggu  Ndra.” Mboke Indra nyuwara rada seru.
”Metu ya, metu mbok aku wegah sekolah meneh. Aku ora bisa lulus. Kanca-kanca wis kandha,  Guru-guru ya ngono.” Indra wangsulan seru karo mlaku metu nlesep petenging wengi.
Mboke Indra njegreg. Napase ngangsur-angsur. Dumadakan panyawange kumepyur banjur pet. Kabeh peteng.
                                                                                                Dening S. Yadi.

            Kepriye rasamu sawise maca cerkak mau? Apa kowe wis bisa nemokake tema, para paraga ,latar (setting), lan  alur  kang ana ing cerkak mau.
Luwih cethane mangkene.
Tema yaiku makna utawa gagasan dasar umum sawijining crita. Tema iki bisa    dimangerteni yen wis maca  critane  nganti tutug tliti lan premati.
Tokoh yaiku paraga kang ana ing sajroning crita. Tokoh utawa paraga iki bisa dibedakake antarane, paraga antagonis kang umum digambarake paraga kang duwe watak ala. Paraga protagonis yaiku paraga kang duwe watak lan sipat kang becik kang nyocoki karo kekarepane awake dhewe nalika maca crita. Ana uga paraga kang ana ing tengah-tengah  kang kasebut tritagonis.
 Latar utawa setting sawijining perangane karya satra kang nuduhake papan yaiku gambaran papan dumadine lelakon ing crita,   Wektu yaiku  gambaran-gambaran kapan dumadine lelakon ing crita lan kahanan utawa swasana yaiku gambaran kahanane nalika dumadine lelakon ing crita.
Alur utawa plot yaiku lakuning crita  saka wiwitan nganti tekan rampung.


Gladhen
 Cerkak asesirah ”Peteng” wacanen maneh kanthi tliti lan premati banjur golekana tema, tokoh, latar, lan alure banjur tulisen ing tabel iki

no
Perangan Instrinsik
Buktine ing wacan
1
Tema


2
Tokoh protagonis


3
Tokoh antagonis


4
Tokoh tritagonis


5
Latar papan


6
Latar wektu


7
Latar swasana utawa kahanan masyarakat

8
Alur  crita



Pituduh
  1. Wacanen kanthi titi lan premati  cerkak kanthi irah-irahan ”Peteng.”
  2. Cocokna karo tabel ing ndhuwur nganti  kowe bisa nemokake bukti ing sajroning crita.

Dhiskusi

Sawise tema, tokoh, latar lan alur lan bukti-buktine wis ketemu banjur rembugen bebarengan  karo kancamu, mbok menawa ana panemu kang seje. Rembugen lan tlitinen bareng-bareng banjur  asile rembugan tulisen ing buku tugas. Yen ana panemu kang luput bisa dibenerake yen ana kang kurang bisa ditambahi.

Tugas
Goleka  cerkak ing majalah utawa kalawarti banjur wacanen kanthi premati! Golekana tema, tokoh, latar lan alure uga bukti-buktine ing jroning crita,tulisen ing buku tugas.
Kethoken cerkak  anggonmu golek mau banjur tempelna ana ing buku tugas!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar